Chcemy pogratulować studentce II roku studiów I stopnia Wioletcie Moczydłowskiej, która zajęła I miejsce w V edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki i Pieśni Patriotycznej „Ta, co nie zginęła". Festiwal odbył się 6 listopada w Centrum Kultury w Zambrowie. Nasza studentka wykonała utwór ,,O mój rozmarynie", który zapewnił jej zwycięstwo w kategorii „osoby dorosłe - soliści”. Zwieńczeniem Festiwalu był koncert laureatów, który odbył się 11 listopada w Miejskim Ośrodku Kultury w Zambrowie. Koncert towarzyszył obchodom 106. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Pani Wioletcie życzymy kolejnych sukcesów!

 Teatr Sedno zaprasza w swoje szeregi 

Zapraszamy 9 oraz 10 stycznia na spotkanie dla zainteresowanych działalnością artystyczną.

🕕 9 stycznia (czwartek), start godz. 18:00

🕔 10 stycznia (piątek), start godz. 17:00

❗ Prosimy o wcześniejszą informację mailową (teatrsedno@gmail.com) lub przez media społecznościowe (Fb, Insta).

❗ W odpowiedzi podamy termin spotkania oraz wymagane teksty (oczywiście bez konieczności uczenia się ich na pamięć).

❗ Na zgłoszenia czekamy do 31 grudnia 2024.

🎭 Teatr Sedno 🎭 Wydział Studiów Kulturowych UwB | Świerkowa 20, budynek B, sala B4 | scena Ojakapiękna

Relacje między ojcami i dziećmi potrafią przybierać niezliczone oblicza. Jak być dobrym ojcem we współczesnym, dynamicznie zmieniającym się świecie? Czy ojciec powinien być bardziej kumplem, mentorem, trenerem czy autorytetem? A jaki jest twój stary? Żubroffka wychodzi naprzeciw temu zagadnieniu prezentując filmy, w których poznamy różne aspekty relacji pomiędzy ojcami i dziećmi, często dorastającymi lub dorosłymi.

Przygotowany zestaw filmowy, od filmu fabularnego, dokumentu i animacji – pokazuje narastające napięcie i mury budowane pomiędzy pokoleniami lub odwrotnie – mniej lub bardziej udatne próby burzenia barier, które wyrosły nie wiedzieć kiedy i w jaki sposób. Przyjrzymy się historiom konkretnych osób, które wyjątkowo celnie i zwięźle diagnozują wyzwania współczesnego ojcostwa, nie uciekając jednocześnie od pytań o powinności dzieci wobec rodziców. Ich wspólnym motywem jest ciągłe szukanie po omacku i przekonanie, że dobrymi chęciami łatwiej wybrukować piekło niż ścieżkę pomiędzy ojcem i dzieckiem.

Sprawdź, czy któryś z tych filmów jest o TWOIM starym?

Program:

Milý tati / Love, dad, Diana Cam Van Nguyen, Czechia 2021, 12’

Sierra, Sander Joon, Estonia 2022, 15’57”

No hay lugar / No vacancy, Daniel Katz, Argentina 2019, 14′

Taniec w narożniku/Dancing in the corner, Jan Bujnowski, Poland 2024, 13′

Vader, Isabel Lamberti, The Netherlands 2019, 25′

 

Po projekcji filmów odbędzie się panel dyskusyjny.

Kuratorzy: Maciej Białous & Krzysztof Sienkiewicz

5.12.2024, 16:30 | Uniwersyteckie Centrum Kultury

----------------

Rusza Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych ŻUBROFFKA

Przed nami kolejna edycja największego filmowego wydarzenia w północno-wschodniej Polsce. Od 4 do 8 listopada w Białymstoku święto filmu, czyli Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych ŻUBROFFKA.

Ten wyjątkowy Festiwal, który ewoluował z małej kameralnej imprezy do największego filmowego wydarzenia w północno-wschodniej Polsce, jest imprezą otwartą i bez granic, szanującą odmienność i różnorodność, jest miejscem spotkań twórców otwartych, z poczuciem humoru oraz ceniących naturę i jej wytwory. Od kilkunastu lat buduje kulturalny pomost między Wschodem i Zachodem, Północą i Południem, dzięki czemu w Białymstoku i na Podlasiu spotyka się twórcza energia z całego świata.

Ważna część Festiwalu to konkursy – filmy prezentowane i oceniane są w ośmiu kategoriach. Konkursy Okno na Wschód i Cały ten Świat prezentują najciekawsze filmy krótkometrażowe powstałe poza Polską, z kolei konkursy Fabuła.pl, Animacja.pl oraz Dokument.pl skierowane są do polskich twórców. Pozostałe trzy konkursy mają otwartą formułę dla twórców z Polski oraz zagranicy i są to: Na Skraju – konkurs na najlepszy film eksperymentalny i wideoart, Music video – konkurs na najlepszy wideoklip, a także Kids – konkurs na najlepszy film dla dzieci. W dwóch ostatnich konkursach filmy oceniają sami widzowie, we wszystkich pozostałych – międzynarodowe jury.

Główną nagrodą przyznawaną podczas ŻUBROFFKI jest Grand Prix Festiwalu. Przyznawane są także nagrody we wszystkich kategoriach konkursowych. Specjalne nagrody otrzymują też najlepsza animacja, dokument i fabuła oraz filmy z najlepszymi zdjęciami i najlepszą muzyką. Specjalne miejsce na liście nagród zajmuje Nagroda Dzikiego Żubra, czyli Nagroda Publiczności. Od 2019 roku swoje nagrody przyznają także polscy i zagraniczni dziennikarze.

ŻUBROFFKA to nie tylko przegląd najnowszego dorobku twórców filmów krótkometrażowych. Ideą Festiwalu jest kompleksowe podejście do sztuki filmowej, dlatego w programie zawsze znajdują się warsztaty dla dzieci i dorosłych, międzynarodowe śniadania filmowe, panele dyskusyjne, wystawy, a nawet filmowe sesje terapeutyczne.

Od rana do późnych godzin wieczornych, w różnych lokalizacjach Białegostoku i Podlasia, prezentowane są filmy krótkometrażowe z całego świata, z kolei festiwalowe noce obfitują w koncerty współczesnej muzyki elektronicznej i klubowej. Do tej pory podczas Festiwalu można było usłyszeć takich artystów jak m.in.: Tommy Cash, Mad Professor, Aston Harvey z The Freestylers, Little Big, Uproot Andy, Orgonite, RSS B0YS, Kelman Duran, Coucou Chloe, Pedro, czy Dj Khalab.

[inf. http://www.zubroffka.pl/festiwal/ ]

Festiwal zrealizowany z dotacji Miasta Białegostoku

Organizator: Białostocki Ośrodek Kultury - DKF "GAG"

Współorganizator: Wydziału Studiów Kulturowych UwB

Więcej: www.zubroffka.pl   |  www.facebook.com/zubroffka 

Szczegółowy program ŻUBROFFKA 2024: http://www.zubroffka.pl/harmonogram-2024-2/

 

„Rozumowanie postformalne a tworzenie i mistrzostwo” , tak brzmi tytuł prelekcji mistrzowskiej, którą zaprezentuje dr hab. Marzanna Bogumiła Kielar, 28 listopada o godzinie 11:30 w auli Wydziału Filologicznego UwB, przy Pl.NZS 1.

Marzanna Bogumiła Kielar – poetka, absolwentka filozofii na Uniwersytecie Warszawskim, dr habilitowana nauk społecznych. Urodziła się w Gołdapi na Mazurach Garbatych, gdzie mieszkała do czasu studiów i z którą jest rodzinnie związana. Była profesorem nadzwyczajnym w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej oraz w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie. W 2023 roku zakończyła pracę akademicką, aby zająć się wyłącznie pisaniem wierszy.

Autorka książek poetyckich, laureatka prestiżowych nagród literackich w Polsce i Europie, m.in. Nagrody im. Kościelskich, Nagrody im. K. Iłłakowiczówny, Paszportu „Polityki”, Hubert-Burda-Preis, Kryształu Vilenicy, Nagrody Poetyckiej im. K.I. Gałczyńskiego – „Orfeus” oraz „Orfeusz Mazurski”, Nagrody Warszawskiej Premiery Literackiej, Nagrody Poetyckiej im. K. Hoffmana „Kos”, dwukrotnie nominowana do Nagrody Literackiej Nike i Nagrody Poetyckiej im. W. Szymborskiej. W 2024 r. otrzymała Wrocławską Nagrodę Poetycką Silesius za całokształt twórczości.

Opublikowano 9 wyborów jej wierszy w językach obcych, wiersze były tłumaczone na 23 języki i znalazły się w  ponad pięćdziesięciu antologiach. Stypendystka (w dziedzinie literatury) uniwersytetów i fundacji kulturalnych w Europie, USA, Skandynawii i Azji. Uczestniczka ponad dwudziestu międzynarodowych festiwali poezji, m.in. w USA, Izraelu, Włoszech, Słowenii, Szwecji, Norwegii, Niemczech, Francji, Czechach, Słowacji, Turcji, Malezji i na Łotwie. Członkini polskiego PEN-Clubu.

Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku serdecznie zaprasza na wernisaż wystawy pn. „Portrety i  Satyry” w dniu 26 listopada, o godz. 12:30. Prace Dymitra Grozdewa będzie można oglądać w hallu Wydziału Filologicznego, Pl. NZS 1.

Dymitr Grozdew urodził się w Sofii w 1946 roku. Studiował w Narodowej Akademii Sztuki w Sofii oraz w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, którą ukończył z wyróżnieniem w 1974 roku. Od 1975 roku mieszka i tworzy w Białymstoku. Jest artystą wszechstronnym, realizującym swoje twórcze zamierzenia na gruncie malarstwa, grafiki, rzeźby, plakatu i rysunku satyrycznego. Zajmuje się także konserwacją malarstwa i starodruków. W głównym nurcie jego działalności artystycznej pozostaje sztuka sakralna. Stworzył indywidualny styl malowania ikon, łącząc tradycję bułgarskiej szkoły ikonopisania z nowoczesną techniką assamblażu.

Jest twórcą ważnych dzieł w świątyniach zarówno katolickich jak i prawosławnych (m.in.: zewnętrzne freski w soborze Św. Trójcy w Hajnówce, freski w kościele św. Kazimierza w Białymstoku, freski w kościele św. Andrzeja Boboli w Siemiatyczach, wielkoformatowe obrazy olejne „św. Jana Pawła II”oraz „Jezusa Miłosiernego” do kościołóww La Paz w Boliwii i San Antonio w Teksasie). Specjalnie na zamówienie Muzeum Ikon w Supraślu w 2022 roku powstało wtechnice sgraffito dzieło „Zwiastowanie”. Jest autorem licznych projektów graficznych oraz ilustracji do książek (min.: Z. Waydyk: Myśli niesforne; Poezja Ostrobramska, red. ks. Tadeusz Krahel; bp. E. Ozorowski: Dialogi o Bożym Miłosierdziu, album Białystok Miasto Miłosierdzia, Kult Męczenników w Archidiecezji Białostockiej) i czasopism („Szpilki”, „Gazeta Współczesna”, „Kurier Poranny”), a także grafik (min.: cykl portretów wybitnych kompozytorów polskich dla Filharmonii Białostockiej).

Był wielokrotnie nagradzany i wyróżniany w konkursach polskich i międzynarodowych w dziedzinie rysunku satyrycznego i plakatu (min.: I nagroda – Konkurs na Plakat „Centrum Zdrowia Dziecka”, 1979; wyróżnienie – Konkurs na znaczek ONZ, 1980; publikacja w Światowej Antologii Humoru XX wieku; II nagroda – Konkurs na Plakat Antyalkoholowy, 1986, 1988; I nagroda – Konkurs na Plakat „Narkomania”, 1987; „Srebrne Pióro” – Eerste Nederlandse Cartoonfestival, Holandia 1987; I nagroda – Waddingtons Cartoon, Anglia 1988; wyróżnienie – Eurohumor 1991, 1992; wyróżnienie – Antologia Humoru Il Pennino, Włochy 1994), a także za projekty i realizacje społecznie zaangażowane (m.in.: I nagroda – godło i pieczęć Uniwersytetu w Białymstoku, 1998; II nagroda – Konkurs na projekt i realizacja „Pomnika Sybiraka”, Białystok 1996; I nagroda – medal Uniwersytetu w Białymstoku „Cum Eximia Gaude” 1999; logo Filharmonii Białostockiej; I nagroda – Konkurs na znak Esperanto 1989 oraz „Medal Tolerancji”.

Jego dzieła (malarstwo – ikony, akwarela, rysunek satyryczny, plakat) były prezentowane na licznych wystawach w Polsce (Białystok, Warszawa, Łódź, Zamość, Wrocław, Katowice, Oświęcim) i na świecie (Bułgaria, Belgia, Holandia, Anglia, Japonia, Finlandia, Czechy, Brazylia, Stany Zjednoczone, Kuba, Włochy, Węgry, Turcja, Hiszpania, Francja, Białoruś). W 2014 roku w Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego w Białymstoku odbyła się jubileuszowa wystawa 40-lecia pracy twórczej Artysty pt. „Sofia–Warszawa–Białystok. Tożsamość twórcza”,prezentująca najważniejsze jego dzieła z zakresu malarstwa, grafiki i rysunku satyrycznego.

Dziekan Wydziału Studiów Kulturowych, Dziekan Wydziału Nauk o Edukacji oraz Dziekan Wydziału Socjologii mają zaszczyt zaprosić całą akademicką wspólnotę Studentów i Pracowników na spektakl Teatru Amatorskiego z Dubna (k. Bielska Podlaskiego) wystawiającego sztukę Heleny Aleksiejuk pt: „Timoszka".

Tytułowy Timoszka to malarz naiwny – Tymoteusz Muśko, podlaski Nikifor. Sztuka to opowieść o społeczności lokalnej i artyście. Przedstawienie przygotowano w ramach projektu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, pt. „Timoszka znany i nieznany".

26 listopada 2024 r. (wtorek), o godz. 11.30 | aula im. Janusza Korczaka na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku

 

Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku przygotował coś dla pasjonatów fantastyki, entuzjastów gier planszowych i miłośników literatury współczesnej.  Już 26 listopada 2024 r. w budynku Wydziału Filologicznego, przy ul. Plac NZS 1 o godzinie 13.15 w sali 74 (p. I) odbędzie się spotkanie z Pawłem Kopijerem – autorem serii z gatunku fantasy „Kroniki Dwuświata”. Pisanie dla Pawła Kopijera to ,,jego życiowa pasja, a tworzenie światów fantasy to sfera wyzwań intelektualnych". Spotkanie poprowadzi dr Dariusz Piechota wraz z Katarzyną Glińską, studentką filologii polskiej. Uczestnicy wydarzenia będą mieli niepowtarzalną okazję wzięcia udziału w grze planszowej „Mitrys”, powstałej na podstawie trylogii „Kroniki Dwuświata”. Przewidziane są nagrody niespodzianki.

Już po raz 15. Stowarzyszenie Fabryka Bestsellerów organizuje Festiwal Literacki Zebrane. Impreza odbędzie się w dniach 23-28 września, a otworzy je spotkanie autorskie w Bibliotece Uniwersyteckiej im. Jerzego Giedroycia w Białymstoku.

W poniedziałek, 23 września, o g. 16.00 w sali konferencyjnej Biblioteki (ul. Ciołkowskiego 1R, I piętro) odbędzie się spotkanie z Dominikiem Wilczewskim, autorem książki “Litwa po litewsku”. Będzie to okazja do rozmowy o współczesnej Litwie w kontekście jej historii i nowożytnych przemian, a także relacji polsko-litewskich. Spotkanie poprowadzi dr hab. Marek Kochanowski, prof. UwB, dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej i dyrektor artystyczny Festiwalu.

Równie ciekawe zapowiadają się kolejne dni. Organizatorzy przygotowali w sumie 8 spotkań z pisarzami oraz ekspertami. Nie zabraknie też dobrej muzyki - w tym roku wystąpi zespół Muzyka Końca Lata. Jak zwykle wydarzeniu towarzyszyć będą nowości, premiery, gorące dyskusje. Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

 

Program festiwalu:

23 WRZEŚNIA (PONIEDZIAŁEK)

16:00 - spotkanie autorskie z Dominikiem Wilczewskim

prowadzenie: Marek Kochanowski

miejsce: Biblioteka Uniwersytecka im. Jerzego Giedroycia, ul. K. Ciołkowskiego 1R (kampus, wejście główne od strony obserwatorium)

 

18:00 - „Jakoś(ć) w mediach” - dyskusja z udziałem Dariusza Rosiaka i Pauliny Januszewskiej

prowadzenie: Małgorzata Skowrońska

miejsce: Klub Zmiana Klimatu, ul. Warszawska 6

24 WRZEŚNIA (WTOREK)

18:00 - spotkanie autorskie z Sonią Kiszą

prowadzenie: Katarzyna Sztop-Rutkowska

miejsce: Klub Zmiana Klimatu, ul. Warszawska 6

25 WRZEŚNIA (ŚRODA)

18:00 - spotkanie autorskie z Maciejem Falkowskim

prowadzenie: Mikołaj Wawrzeniuk

miejsce: Klub Zmiana Klimatu, ul. Warszawska 6

26 WRZEŚNIA (CZWARTEK)

18:00 - spotkanie autorskie z Olgą Drendą

prowadzenie: Dorota Sokołowska

miejsce: Klub Zmiana Klimatu, ul. Warszawska 6

20:00 - Muzyka Końca Lata - koncert

miejsce: Klub Zmiana Klimatu, ul. Warszawska 6

27 WRZEŚNIA (PIĄTEK)

18:00 - spotkanie autorskie z Wojciechem Jagielskim

prowadzenie: Andrzej Bajguz

miejsce: Klub Zmiana Klimatu, ul. Warszawska 6

28 WRZEŚNIA (SOBOTA)

 17:00 - spotkanie autorskie z Filipem Łobodzińskim

prowadzenie: Marcin Rębacz

miejsce: Klub Zmiana Klimatu, ul. Warszawska 6

Księgarnia festiwalowa Wydawnictwa Paśny Buriat otwiera się godzinę przed każdym spotkaniem w Zmianie Klimatu.

 

Zadanie dofinansowano ze środków z budżetu Miasta Białystok.

Zadanie dofinansowano ze środków z budżetu Województwa Podlaskiego.

Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku serdecznie zaprasza wszystkich zainteresowanych na KONCERT CHARYTATYWNY, który odbędzie się w czwartek, 21 listopada 2024 r., o godz. 18.30, w Auli im. Janusza Korczaka Wydziału Nauk o Edukacji przy ul. Świerkowej 20 (budynek C). W programie występ zespołu wokalnego JustSound, który zaprezentuje znane i lubiane utwory w autorskich aranżacjach. Wstęp wolny. Podczas koncertu odbędzie się zbiórka na pierwsze w kraju hospicjum stacjonarne „Dom Opatrzności Bożej” w Białymstoku.

- Koncert charytatywny, który Wydział Filologiczny UwB organizuje wespół z Radą Samorządu Studenckiego Wydziału Filologicznego i Szkołą Artystyczną Just Sound, odbywa się po raz pierwszy w takim kształcie, a jego motyw przewodni brzmi: "Życie, Radość, Nadzieja". Te trzy słowa są niezmiernie ważne. Pragniemy uświadamiać nie tylko studentów, ale i nauczycieli akademickich, jak ważne jest dbanie o siebie i swoich bliskich. Pomysł zorganizowania koncertu charytatywnego, którego celem jest zebranie funduszy wspierających funkcjonowanie Hospicjum "Opatrzności Bożej" w Białymstoku, narodził się również niejako z mojej wizji misji, jaką ma pełnić Uniwersytet. Otóż uważam, że uczelnie mają nie tylko kształcić studentów, prowadzić badania naukowe i je upowszechniać, ale także włączać się w działania na rzecz dobra społecznego. Misją Uniwersytetu jest tworzenie wspólnoty ludzi poszukujących prawdy, a tej prawdy nie ujrzymy i nie odnajdziemy, jeśli stracimy z oczu tych, którzy potrzebują naszej pomocy niesionej zupełnie bezinteresownie i płynącej prosto z serca – mówi pomysłodawczyni koncertu dr Beata Piecychna, prodziekan Wydziału Filologicznego ds. nauki i współpracy międzynarodowej.

Do udziału w koncercie organizatorzy zapraszają wszystkich, którzy kochają dobrą muzykę i chcą pomagać. W programie występ zespołu wokalnego JustSound, który zaprezentuje w autorskich aranżacjach utwory takich wokalistów, jak Taylor Swift czy Adele. Nie zabraknie również polskich przebojów z repertuaru Varius Manx i Mrozu oraz poruszających ballad Kaśki Sochackiej. Wstęp wolny!

Wydarzenie honorowym patronatem objęli Rektor Uniwersytetu w Białymstoku prof. dr hab. Mariusz Popławski oraz Dziekan Wydziału Filologicznego prof. dr hab. Jarosław Ławski.

- Wydział Filologiczny promuje kreatywność i sprzyja realizacji marzeń młodych ludzi. To nasza misja. Motto to wpisuje się w podstawowe założenia szkoły Just Sound, dlatego wspólnie chcemy przenieść uczestników wydarzenia w świat pasji i nieograniczonych ludzkich możliwości. Zbliża się czas świąt, magiczny okres czynienia dobra, sprawiania by świat stał się lepszy. Chciałybyśmy, aby te nasze działania przyniosły realny skutek. Podczas koncertu będzie prowadzona zbiórka na hospicjum, w którym przebywają dorośli nieuleczalnie chorzy pensjonariusze. Nie bójmy się pomagać! Przemijanie, starość, śmierć to nieuniknione etapy ludzkiego życia, fazy tabuizowane w dobie dwudziestowiecznej popkultury, którą Jon Storey w określa mianem kultury bez negatywnych konotacji, kultury celebracji "gładkiego" życia. A przecież rzeczywistość, która nas otacza jest z reguły trudna i to te trudności (zwłaszcza ich pokonywanie) wzmacniają działania – mówi pełnomocnik Dziekana Wydziału Filologicznego ds. promocji dr hab. Anetta Strawińska.

- I na koniec ciekawostka: 21 listopada to Światowy dzień Życzliwości. Właśnie taki dzień skłania do niesienia pomocy tym najbardziej potrzebującym, bycia dla nich swoistym wsparciem. Bądźmy dla siebie życzliwsi, wspierajmy tych, którzy potrzebują naszego wsparcia, róbmy wszystko, co możemy, aby ludziom żyło się lepiej – dodaje dr Beata Piecychna.

Sponsorami koncertu są: MDevelopment Mariusz Skowroński spółka jawna spółka komandytowa, Auto Serwis Kempisty, JRM sp.z oo Jacek Niedźwiedzki Poseł PO na Sejm X Kadencji.

 

Zdjęcia po koncercie:  Szkoła Artystyczna Just Sound

Galeria zdjęć

Kultura na skróty jest metaforą, która przywodzi na myśl dwie praktyki. Pierwsza odnosi się do próby zintensyfikowania konkretnej wiedzy poprzez stworzenie streszczenia. Druga praktyka dotyczy „chodzenia na skróty”, czyli zmniejszania dystansu, jaki dzieli osobę poruszającą się od jej celu. Kulturoznawcze ścieżki badawcze polegają na szukaniu nieoznakowanych dróg i zarośniętych szlaków, które doprowadzają do interesujących wniosków.

Dr Karol Więch z Wydziału Studiów Kulturowych Uniwersytetu w Białymstoku zaprasza na wykład pt. „Kultura na skróty. Kulturoznawcze ścieżki badawcze” do Biblioteki Uniwersyteckiej im. Jerzego Giedroycia, spotkanie odbędzie się 19 listopada o godz. 11.00 .

Podczas wykładu dr Karol Więch z Wydziału Studiów Kulturowych Uniwersytetu w Białymstoku opowie o realizowanym przez niego projekcie pt. Alfabet kultury tradycyjnej województwa podlaskiego. Zastanowi się również nad ideą krytycznego wykorzystania chatbotów w pracy badawczej współczesnego humanisty oraz opowie o potrzebie szukania alternatywnych form prezentacji treści naukowych, chociażby poprzez wykorzystanie sztuki wizualnej. Problem, z którym zmierzą się wszyscy uczestnicy nadchodzącego spotkania, dotyczy roli humanisty w stechnicyzowanym, zautomatyzowanym i przepełnionym rozrywką świecie. Świecie na skróty.

Galeria zdjęć

Teatr Sedno zaprasza na spektakl "POLICJA" na podstawie Sławomira Mrożka

Choć sam autor we wstępie napisał: „Sztuka ta nie zawiera niczego poza tym, co zawiera, to znaczy nie jest żadną aluzją do niczego, nie jest też żadną metaforą i nie trzeba jej odczytywać.”, publiczność wiedziała swoje i odczytała opowieść o państwie tak idealnym, że nie potrzebna jest już w nim policja jak najbardziej aluzyjnie, a Sławomir Mrożek odniósł swój pierwszy sceniczny sukces.

Jaką historię opowiedzą aktorzy Teatru Sedno? Jak można ją czytać we współczesnych czasach?

Teatr Sedno zaprasza na dwa spektakle: 15 listopada, godz. 18:30,  i 29 listopada, godz. 18:00, Wydział Studiów Kulturowych UwB, Świerkowa 20, budynek B, sala B4, scena Ojakapiękna

Występują:

Igor Mogielnicki (Naczelnik policji)

Mateusz Sasinowski (Więzień/Adiutant)

Karolina Średzińska (Pani Generał)

Patryk Bołtryk (Sierżant)

Dominik Rakowski (Brat Sierżanta)

Reż. Patryk Bołtryk

Dr szt. Doroty Świdzińskiej z Zakładu Edukacji Artystycznej Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku prezentuje swoje prace w Auli Eötvös Loránd University w Budapeszcie. Prace oglądać można od 7.11.2024.

Kilka słów od autorki wystawy:                                      

Głównym tematem mojej sztuki jest starość.  Na przestrzeni kilkunastu lat w ramach mojego projektu wykonałam kilkadziesiąt realizacji twórczych. Moje prace artystyczne na temat schyłku życia najczęściej wywołują w widzu nastrój zadumy, smutku, żalu nad kruchością ludzkiej egzystencji. Jednak nie zawsze sędziwy wiek wiąże się z minorowym nastrojem.

Najnowszą swoją pracę poświęciłam babci mojego syna. Obecnie są oni na etapie tworzenia książki kucharskiej z przepisami babcinych potraw. Serię zdjęć, na których babcia prezentuje gotowe produkty poddałam obróbce graficznej i nadrukowałam na białe tkaniny w formacie 210x140 cm.

Powstała seria sześciu tkanin o wiele mówiącym tytule Wnuczek. Choć tytułowego wnuka nie ma w żadnym kadrze, z gestów i oblicza staruszki emanuje radość ze wspólnoty, jaką udało im się stworzyć. Chciałabym, żeby praca ta miała wyraźny pierwiastek edukacyjny. Dzięki zacieśnianiu wzajemnych relacji, najmłodsi i najstarsi mogą tylko zyskać. Młodość wyposaża seniorów w dodatkowe pokłady życiodajnej energii. Starość obdziela młodych mądrością doświadczenia życiowego i wiedzą, jakiej nie znajdą w podręcznikach. Tą pracą chcę powiedzieć, że warto być razem, to pozwala tym najsłabszym na odnalezienie sensu w długim, schorowanym i samotnym życiu.

Tę pracę prezentuję w listopadzie 2024 roku na Uniwersytecie Loránda Eötvösa w Budapeszcie na Węgrzech. Uważam, że uczelnia akademicka, grupująca tysiące młodych ludzi, wrażliwych i chłonnych na nowe zjawiska artystyczne, to najlepsze z możliwych miejsc dla prezentacji mojej twórczości.

Kurs tworzenia filmów | zaprasza Wydział Studiów Kulturowych

Uwaga studenci! Uwolnij swoją kreatywność!  Czy pasjonujesz się filmem i jesteś gotowy zanurzyć się w świat tworzenia filmów? Dołącz do nas i zyskaj wyjątkową szansę uczenia się od doktora Tomasza Adamskiego – siły napędowej uznanego Festiwalu Filmowego Żubroofka! Ten praktyczny kurs oferuje wyjątkową możliwość pracy z doświadczonym profesjonalistą zajmującym się festiwalami filmowymi.

Na tym ekscytującym kursie:

Opanuj podstawy tworzenia filmów, od tworzenia scenorysów po montaż

Zdobądź wiedzę na temat technik branżowych i kreatywnego opowiadania historii

Współpracuj z ekspertem, aby ożywić swoją kinową wizję

🎥 Nie pozwól, aby taka szansa przeszła obok Ciebie! Liczba miejsc jest ograniczona, więc zarezerwuj miejsce już teraz, rozpal swoją kreatywność i rozpocznij podróż na duży ekran z dr Adamskim!

🗓 W każdy poniedziałek, 8:00 - 9:30 | Sala B12 (od 18 listopada)

--------------------

ENG

Attention Students! Unleash Your Creativity! 🌟

Are you passionate about film and ready to dive into the world of movie-making?

🎬 Join us for an exclusive chance to learn from dr Tomasz Adamski — a driving force behind the acclaimed Żubroofka Film Festival! This hands-on course offers you the unique opportunity to work with a seasoned film festival professional.

📽️ In this exciting course, you’ll:

Master the essentials of filmmaking, from storyboarding to editing

Gain insider knowledge on industry techniques and creative storytelling

Work side-by-side with an expert to bring your cinematic vision to life

🎥 Don’t let this chance pass by! Spaces are limited, so reserve your spot now, ignite your creativity, and start your journey to the big screen with dr Adamski!

🗓 Every Monday, 8:00 - 9:30 | Room B12 (Starting Nov 18th)

Ciekawi Cię, jak chrześcijaństwo reaguje na złożoność współczesnego życia? Dołącz do dr Włodzimierza Misijuka i weź udział w głębokiej eksploracji chrześcijaństwa wobec współczesnych wyzwań.

📖 Podczas tego prowokującego do myślenia kursu:

Zbadaj, jak myśl chrześcijańska spotyka się z dzisiejszymi problemami społecznymi, technologicznymi i etycznymi.

Poznaj skrzyżowania wiary, współczesnej kultury i globalnych wyzwań.

Weź udział w wzbogacających dyskusjach na temat ewoluującej roli chrześcijaństwa we współczesnym świecie.

Skorzystaj z okazji, aby wzbogacić swoje zrozumienie współczesnego chrześcijaństwa dzięki dr Misijukowi. Zagłęb się w myśl, wiarę i nowoczesność — wszystko na jednym wciągającym kursie!

🗓 W każdy czwartek, 13:15 - 14:45 | Pokój B6

------------------------------

ENG

Discover Christianity in Today’s World! 

Curious about how Christianity is responding to the complexities of modern life? Join dr Włodzimierz Misijuk for a deep exploration in Christianity Facing Modern Challenges.

📖 In this thought-provoking course, you’ll:

Examine how Christian thought meets today’s social, technological, and ethical issues.

Explore the intersections of faith, modern culture, and global challenges.

Engage in enriching discussions on Christianity’s evolving role in the contemporary world.

Take this opportunity to enrich your understanding of Christianity in the modern age with dr Misijuk. Delve into thought, faith, and modernity — all in one engaging course!

🗓 Every Thursday, 13:15 - 14:45 | Room B6

Chór Akademicki Uniwersytetu w Białymstoku zdobył Grand Prix na III Festiwalu Resovia Sings w Rzeszowie. Festiwal Chóralny Resovia Sings jest przedsięwzięciem o zasięgu międzynarodowym, poświęconym prezentacji i rywalizacji zespołów chóralnych, zarówno o różnorodnej charakterystyce wiekowej, jak również ilościowej. Repertuar festiwalu jest dość obszerny – od muzyki dawnej, po współczesną, od sakralnej – po świecką. Resovia Sings jest kontynuacją tradycji konkursu Cantate Deo – zmiana nazwy wynikła z zaistniałej potrzeby poszerzenia zakresu repertuaru – stąd podczas Festiwalu oprócz muzyki religijnej można było usłyszeć utwory rozrywkowe.

Organizatorem konkursu jest Polski Związek Chórów i Orkiestr oddział w Rzeszowie, a partnerem wydarzenia Gminne Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji w Świlczy z/s w Trzcianie, gdzie odbyły się przesłuchania konkursowe oraz Gala wręczenia nagród i Koncert Laureatów.

Materiał z wydarzenia można odsłuchać na stronie Radia Rzeszów: https://radio.rzeszow.pl/.../za-nami-iii-festiwal.../ 

Laura Czyż, Cezary Borawski i Katarzyna Glińska, studenci Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku zdobyli miejsca na podium podczas slamu poetyckiego, który 22 października 2024 roku odbył się w BTL Kawiarni Teatralnej.

Pierwsze miejsce zdobyła Laura Czyż, studentka II roku II stopnia filologii polskiej. Przyznaną nagrodę finansową w wysokości 500 zł, wyróżniona slamerka przekazała na rzecz przyszłych zwycięzców Studenckiego Slamu Poetyckiego, który w roku akademickim 2025 zorganizuje Studenckie Koło Naukowe Klub Humanistów.

Trzecie miejsce zajął Cezary Borawski, student II roku II stopnia filologii polskiej nauczycielskiej, który otrzymał od tajemniczego sponsora nagrodę specjalną w wysokości 100 zł.

Wyróżnienie otrzymała Katarzyna Glińska, studentka I roku II stopnia filologii polskiej, której przyznano nagrodę książkową.

Dodatkowo, laureaci otrzymali zestawy kosmetyków od Anety Popławskiej z Apteki Anika.

Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów na poetyckiej drodze!

fot. Karol Jurczak

Galeria zdjęć

Białostocka niezależna formacja teatralna Grupa Coincidentia, prowadząca scenę Solniki 44, obchodzi piętnastolecie swej działalności artystycznej. Artyści związani z GC postanowili uczcić swój jubileusz spotkaniami z publicznością, prezentacjami wybranych dokonań (na żywo i online), dyskusjami. W październiku, listopadzie i grudniu Coincidentia zaplanowała pokazy pięciu wybranych tytułów ze swego repertuaru. Będą to zarówno uznane spektakle, które zaznaczyły swą obecność na wielu festiwalach o międzynarodowym zasięgu, jak i najnowsze – startujące propozycje Grupy: „Straszka pospolita” (spektakl familijny cieszący się niesłabnącym powodzeniem w Polsce i zagranicą, eksploatowany w trzech wersjach językowych), „Invisible” (laboratoryjne przedstawienie dla dorosłych wyróżnione w prestiżowym dorocznym rankingu miesięcznika „Teatr” w kategorii najlepszy spektakl offowy), „Don Kichot” (nowa, stworzona w koprodukcji z poznańskim Teatrem Animacji, wersja przedstawienia obsypanego laurami dziennikarzy i kapituł jurorskich festiwali w Opolu, Toruniu i Łodzi), „Ściana z widokiem” (spektakl nagradzany na festiwalach za reżyserię, tekst, kreacje aktorskie i muzykę) oraz „Superheroes” (świeża produkcja stworzona we współpracy Coincidentii z niemieckim Figurentheater Wilde&Vogel). Prezentacje będą połączone z rozmowami z publicznością oraz moderowanymi dyskusjami w gronie twórców. Część planowanych pokazów zostanie wzbogacona o audio-deskrypcję.

Więcej informacji na www.grupacoincidentia.pl

10.10 godz. 10.00 „Straszka pospolita” / Siedlisko Kultury Solniki 44
11.10 godz. 10.00 „Straszka pospolita” / Siedlisko Kultury Solniki 44
12.10 godz. 18.00 „Invisible” / Siedlisko Kultury Solniki 44
03.11 godz. 18.00 „Invisible” / Siedlisko Kultury Solniki 44
16.11 godz. 18.00 „Superheroes” / Siedlisko Kultury Solniki 44
17.11 godz. 18.00 „Superheroes” / Siedlisko Kultury Solniki 44
30.11 godz. 18.00 „Don Kichot” / Teatr Animacji Poznań (spektakl z audio-deskrypcją)
01.12 godz. 18.00 „Don Kichot” / Teatr Animacji Poznań (spektakl z audio-deskrypcją)
07.12 godz. 18.00 „Ściana z widokiem” / prezentacja online + rozmowa z twórcami
08.12 godz. 18.00 "Ściana z widokiem" / prezentacja online + rozmowa z twórcami

 

         Grupa Coincidentia to niezależny teatr ożywionej formy założony w 2009 roku i do chwili obecnej prowadzony przez Dagmarę Sowę i Pawła Chomczyka (absolwentów białostockiego Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej). Grupa ma na koncie kilkanaście spektakli, stworzonych we współpracy m.in. z takimi twórcami jak: Michael Vogel, Łukasz Kos, Christiane Zanger, Paweł Aigner, Michał Walczak, Robert Jarosz, Christoph Bochdansky, Paweł Passini, Robert Drobniuch, Konrad Dworakowski. Przedstawienia Coincidentii były prezentowane na licznych festiwalach w Europie, Azji, Ameryce Północnej i zostały uhonorowane wieloma nagrodami (w tym The Bank of Scotland Herald Angel, Total Theater Award Edynburg, Grand Prix Festiwalu Konteksty w Poznaniu czy Grand Prix MFTL w Toruniu). W centrum zainteresowań Coincidentii leży współczesny teatr wielu środków wyrazu (ze szczególnym uwzględnieniem teatru ożywionej formy). Coincidentia prowadzi stałą współpracę z niemiecką niezależną sceną Lindenfels Westfluegel w Lipsku oraz duetem Figurentheater Wilde&Vogel. Przedstawienia Grupy Coincidentia gościły na ponad stu festiwalach oraz na kilkudziesięciu scenach impresaryjnych w Polsce, Niemczech, Słowacji, Ukrainie, Austrii, Szwajcarii, Francji, Holandii, Belgii, Włoszech, Danii, Węgrzech, Wielkiej Brytanii, USA, Japonii. Grupa Coincidentia trzykrotnie znalazła się w ścisłej czołówce, z czego dwukrotnie uplasowała się na pierwszym miejscu, polskich teatrów najczęściej wyjeżdżających za granicę, w corocznych podsumowaniach Instytutu Teatralnego Z. Raszewskiego w Warszawie. Spektakle Grupy zostały uhonorowane ponad pięćdziesięcioma nagrodami, wyróżnieniami i nominacjami – z których większość została przyznana przez kapituły jurorskie festiwali teatralnych o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. W podsumowaniach „Najlepszy, najlepsza, najlepsi” czasopisma Teatr spektakle Grupy zostały wyróżnione kilkanaście razy. Przedstawienia Coincidentii czterokrotnie znalazły się w finale programu Instytutu Teatralnego w Warszawie - Teatr Polska.

            W roku 2016 Grupa Coincidentia powołała do życia Siedlisko Kultury Solniki 44 – ulokowany w lesie w podlaskiej gminie Zabłudów niezależny ośrodek wyposażony w profesjonalną scenę teatralną. Dotychczasowa działalność Solnik 44 zaowocowała kilkudziesięcioma prezentacjami spektakli teatralnych, w tym kilkoma prapremierami, pokazami efektów warsztatów artystyczno-edukacyjnych oraz prezentacjami sesyjnymi i dyskusjami panelowymi. Solniki 44 odwiedziły rzesze widzów (z Polski, Niemiec, Czech, Słowacji, USA, Francji, Białorusi, Wielkiej Brytanii, Belgii), a partycypantami wydarzeń byli artyści, producenci, kuratorzy, organizatorzy festiwali z Polski, Niemiec, Czech, Słowacji, Holandii, Izraela, Węgier, Wielkiej Brytanii, Francji i USA. Ośrodek stał się miejscem produkcji niezależnego teatru, sceną impresaryjną, przestrzenią organizacji działań edukacyjnych i prospołecznych (m.in. w ramach programu Instytutu Teatralnego w Warszawie – Lato w teatrze). W roku 2018 ośrodek zainicjował działalność Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Lesie – LasFest (a w roku 2020 powołał do życia LasKids – festiwal adresowany do publiczności dziecięcej). W ich ramach prezentowane są najciekawsze propozycje teatrów niezależnych, działania laboratoryjne, koncerty, pokazy studenckie, rozmowy z artystami, pokazy filmowe czy niekonwencjonalne wydarzenia łączące sztukę z naturą.

Galeria zdjęć

Serdecznie zapraszamy na wernisaż wystawy tkanin "Moda na gwiazdki" przygotowanej przez grupę #TKAMY, do której należy dr Ewa Kępa z Wydziału Studiów Kulturowych.

Wystawa prezentuje tkaniny wykonane ręcznie na krosnach poziomych. Jej tematem przewodnim jest motyw “gwiazdki”, obecny na tradycyjnych tkaninach terenu dzisiejszego województwa podlaskiego.

Prace dr Kępy będzie można zobaczyć w Muzeum Ziemi Sokólskiej. Szczegóły na stronie tkamy.pl oraz na stronie wydarzenia.

 https://www.facebook.com/events/8520596241313054?ref=newsfeed

Pracownicy Wydziału Studiów Kulturowych wraz z partnerami oraz zaproszonymi gośćmi podsumowali realizację dwuletniego projektu naukowo-edukacyjnego pn. „Akademia kompetencji kulturowych mieszkańców województwa podlaskiego”. Wydarzenie miało miejsce 27 września na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku.  

Gości powitał występ Chóru Uniwersytetu w Białymstoku pod dyr. Agnieszki Panas z programem cyklu „Czterech pieśni kurpiowskich" kompozycji Jana Krutula. Przygotowany repertuar został wykonany gwarą kurpiowską, dedykowany specjalnie na okoliczność zakończenia projektu.

Efektem zrealizowanego projektu było wydanie publikacji książkowej z artykułami i opisami warsztatów powstałych na bazie realizacji działań u partnerów projektu, tj. w 27 szkołach i instytucjach kultury w województwie podlaskim. Prezentację założeń projektu i książki jako efektu końcowego projektu  przeprowadziła prof. dr hab. Alicja Kisielewska – kierownik projektu. W ramach przedsięwzięcia odbyły się 54 wykłady i warsztaty, które przeprowadziło 14 wykładowców WSK dla niemal 2000 uczestników.  Za koordynację działań projektowych  odpowiadała dr Joanna Mytnik-Daniluk.

Kolejnym wymiernym efektem przedsięwzięcia jest "Alfabet kultury tradycyjnej województwa podlaskiego", czyli seria 23 około trzyminutowych nagrań audiowizualnych, w których zrozumiale przedstawiono wybrane pojęcia związane z kulturą tradycyjną regionu. Filmy zostały przygotowywane we współpracy z osobami i instytucjami zajmującymi się kulturą tradycyjną, których działalność obejmuje województwo podlaskie. Pomysłodawcą i realizatorem tego przedsięwzięcia jest dr Karol Więch z WSK. Alfabet jest niejako drogowskazem dotyczącym zagadnień kultury tradycyjnej w pigułce. Stanowi punkt zaczepienia i zachęca do dalszych poszukiwań i eksploracji danych tematów. Kierowane są do wszystkich zainteresowanych: zarówno młodszych, jak i starszych odbiorców.

Podlasie - między memem a orientem. Narracje o kulturze i naturze – to tytuł debaty podsumowującej dwuletni projekt "Akademia kompetencji kulturowych mieszkańców województwa podlaskiego".   Kluczowym elementem spotkania była dyskusja, w której udział wzięli:  Małgorzata Bil-Jaruzelska (p.o. Dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej), dr Ewa Kępa (Wydział Studiów Kulturowych UwB), Aleksandra Pluta (Muzeum Kultury Ludowej w Wasilkowie), Oktawiusz Stępień  (Podlaski Instytut Kultury) oraz Karol „Kolorek" Stefanowicz ( influencer). Spotkanie prowadził dr Tomasz Adamski

- Myślę, że nie ma jednej opowieści o Podlasiu, to zależy kto opowiada, do kogo się zwraca i w jakiej formie. Nasze opowieści kierujemy do różnych odbiorców. Jeżeli jesteśmy w sieci, jeżeli jesteśmy w cyberprzestrzeni opowiadamy inaczej. Jeżeli jesteśmy wykładowcami na uczelni opowiadamy inaczej. Są takie projekty, kiedy przewodnicy opowiadają o kulturze ale tez ruszają do parków, lasu i  razem z uczestnikami praktykują działania projektowe, a  to jest jeszcze inna opowieść. Są różni odbiorcy, stąd różne formy opowieści – mówiła dr Ewa Kępa

Jeżeli dziecko nie zacznie edukacji kulturowej  na poziomie  miejscowości, w której mieszka, to ono nigdy jej nie zacznie. Zanim dojdzie do tzw. kultury wysokiej to ono musi zapoznać się z alfabetem tej kultury.(…) Żyjemy w dobie tablodaizacji. Ludzie chcą przekazu krótkiego i jasnego, który ich zainteresuje. Nowe pokolenie jest nastawione na inne środki przekazu. Musimy szukać nowych kanałów i form docierania do młodych ludzi. – mówiła Małgorzata Bil-Jaruzelska (p.o. Dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej).

Link do "Alfabet kultury tradycyjnej województwa podlaskiego":  https://alfabet.uwb.edu.pl

Tu można kupić książkę: https://wydawnictwo.uwb.edu.pl/ksiazka/703-akademia-kompetencji-kulturowych-mieszkancow-wojewodztwa-podlaskiego-raport-z-badan

Galeria zdjęć

Kampus Uniwersytetu w Białymstoku w czwartkowe popołudnie 26.09. zamienił się w centrum sztuki i artystycznych wrażeń. To tu w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii Białystok INTERPHOTO miał miejsce szereg wernisaży ilustrowanych muzyką ambientową tworzoną na żywo przez Projekt New Hope, młodych twórców muzyki elektronicznej.

Festiwal INTERPHOTO  funkcjonuje od 2013 r. w trybie biennale, co dwa lata. Jest rozpoznawalnym wydarzeniem interdyscyplinarnym, popularyzującym nurty współczesnej fotografii z naciskiem na zjawiska artystyczne Polski oraz krajów Europy środkowo-wschodniej. Istotnym elementem jest wątek edukacyjny związany z zagadnieniami społecznymi i historycznymi. Obejmuje wiele form przekazu, tj.  działania wystawiennicze, spotkania, prelekcje, warsztaty, pokazy multimedialne, konkursy szkolne, działania łączące fotografię z muzyką czy literaturą, gry miejskie. Festiwal INTERPHOTO promuje wystawy ukazujące zdarzenia zachodzące zarówno w naszym kraju jak i w państwach sąsiadujących, które mają wpływ na rozwój sztuki światowej.

W tym roku „Kolekcjonowanie Światów” był tematem przewodnim INTERPHOTO 2024. Według pomysłodawców ilustruje ludzką potrzebę porządkowania i opisywania wszystkiego wokół, jako formę budującą harmonię, przeciwstawiającą się chaosowi Uniwersum. Kolekcjonowalnie wiąże się także z dokonywaniem wyborów podczas tworzenia konkretnych zbiorów. Kolekcjonowanie to również zdobywanie trofeów i potrzeba dzielenia się nimi z odbiorcami. Przygotowane wernisaże ilustrowane były muzyką ambientową we współpracy z artystami z PROJEKT NEW HOPE (Białystok).

Była okazja do zapoznania się z pracami znanych artystów z Białorusi, Czech, Estonii, Litwy, Łotwy, Niemiec, Polski, Słowacji, Ukrainy oraz z innych państw Europy i świata.

 

Program INTERPHOTO Picnic – University Campus Day

  • wystawa zbiorowa „Niezwykłe miasto. 15 lat Kolekcji Wrzesińskiej”; wprowadzenie Waldemar Śliwczyński (wystawa plenerowa; Dziedziniec przed Planetarium)
  • wystawa zbiorowa FFiM „Kolekcje Alternatywne” (Wydział Matematyki i Informatyki)
  • wystawa zbiorowa Ich Trzech „Parodia rzeczy nieistniejących” (Wydział Matematyki i Informatyki)
  • Agnieszka Babińska „In Memoriam” (Wydział Fizyki)
  • Maciej Łojewski „Akwaria wspomnień” (budynek Planetarium UwB)
  • wystawa zbiorowa wolontariatu INTERPHOTO 24 „Poprzez wymiary” (Wydział Fizyki)
  • wystawa zbiorowa BTF „Kolekcjonowanie światów” (UCK)
  • wystawa zbiorowa Katedry Fotografii Szkoły Filmowej w Łodzi „Miejskie Legendy” (Biblioteka Uniwersytecka UwB)

Wystawy dostępne: 26.09-13.10.2024, pon.-pt. 14:00-18:00, wstęp bezpłatny. Wystawa „Miejskie Legendy” – dostępna do 30.10.2024.

  • Pokazy slajdów, prezentacje i spotkania:

      – pokaz slajdów INTERPHOTO 2024 (sala konferencyjna Biblioteki Uniwersyteckiej)

      – prezentacja i omówienie projektu „Miejskie Legendy” (sala konferencyjna Biblioteki Uniwersyteckiej)

     – spotkanie z Karolem Grygorukiem, ambasadorem Leica Store & Gallery (sala konferencyjna Biblioteki Uniwersyteckiej)

    – pokaz sprzętu Leica, poprowadzi Michał Mazurkiewicz (sala konferencyjna Biblioteki Uniwersyteckiej)

 

Cały harmonogram festiwalu jest dostępny na stronie:  https://www.interphoto.pl/harmonogram-2024/

Galeria zdjęć

Muzycznie i poetycko przyjaciele, dawni współpracownicy z UwB i zaproszeni goście świętowali jubileusz 45-lecia pracy literackiej Elżbiety Kozłowskiej-Świątkowskiej. Gościem wieczoru był Maestro Jerzy Maksymiuk.

Spotkanie odbyło się we wtorek, 10 września, w Auli Magna Pałacu Branickich, a prowadzili je prorektor UwB ds. kształcenia dr hab. Krzysztof Korotkich, prof. UwB oraz Andrzej Lechowski. W jubileuszu uczestniczył też rektor Uniwersytetu w Białymstoku prof. dr hab. Mariusz Popławski, który podziękował Elżbiecie Kozłowskiej-Świątkowskiej za jej długoletnią pracę na rzecz największej podlaskiej uczelni.

Podczas jubileuszu, poetka zaprezentowała najnowszy tom poezji pt. Pojutrze. Wiersze czytali Ryszard Doliński i Jolanta Borowska. Zebrani mogli też wysłuchać muzycznej interpretacji w wykonaniu Alicji Grabowskiej. Akcentów muzycznych było więcej. Utwór inspirowany poezją Elżbiety Kozłowskiej-Świątkowskiej wykonał Maestro Jerzy Maksymiuk.

 

Elżbieta Kozłowska-Świątkowska - ur. w 1954 roku w Białymstoku, absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Warszawskiego Filii w Białymstoku, redaktor naczelna Wydawnictwa Uniwersytetu w Białymstoku oraz „Trans Humany”; – pisarka, poetka, eseistka, edytor; debiutowała na łamach ogólnopolskiego pisma „Literatura” w roku 1976. Odtąd jej wiersze ukazały się we wszystkich pismach literackich w kraju, m.in. w „Poezji”, „Twórczości”, „Kulturze”, „Przeglądzie Kulturalnym”, „Odrze”, „Miesięczniku Literackim”, a także były publikowane w antologiach polskiej poezji kobiecej obejmujących poetki od XVII wieku po dzień dzisiejszy (Ja i Ty, 1982, W imię miłości, 1995).

Galeria zdjęć

Prace dr szt. Doroty Świdzińskiej (Wydział Nauk o Edukacji, Zakład Edukacji Artystycznej) zostały zaprezentowane w Domu Kultury Polskiej
w Wilnie. W dniach 20-31 sierpnia można było obejrzeć wystawę pt. ”Podróż”, będącą opowieścią o drodze przez życie, a zwłaszcza o jego ostatnim jego etapie, czyli o starości i procesie starzenia się.

Dzieciństwo i młodość to czas, w którym nie istnieje troska o życie, namysł nad upływem czasu, nie ma w nim zrozumienia dla niesprawności, powolności, niedołężności. Refleksje przychodzą później, w wieku dojrzałym lub starszym, najczęściej w jesieni życia (…) Celem nadrzędnym moich zainteresowań i działań twórczych jest zgłębienie i zaakceptowanie procesu starzenia się, uświadomienie sobie jego nieuchronności, „obłaskawienie” i pogodzenie się z nim. Głównym obszarem moich zainteresowań twórczych jest schyłek życia kobiety, czas jej biologicznego
i emocjonalnego wygasania, przygotowywania się człowieka do odchodzenia. Szczególnie zajmuje mnie miejsce kobiety sędziwej we współczesnym społeczeństwie oraz to, jakie pełni w nim funkcje. W swojej pracy artystycznej wypowiadam się za pomocą realizacji multimedialnych, sztuki akcji oraz malarstwa.

Źródło: www.polskidom.lt

Wystawa w Domu Kultury Polskiej w Wilnie była częścią wieloletniego projektu w procesie, zapoczątkowanego w 2010 r w Galerii nad Wisłą w Toruniu.

Więcej na: https://www.polskidom.lt/produkt-58/kalendarz-wydarzen/wystawa-doroty-swidzinskiej-podroz/

Galeria zdjęć

„Najgruzińszy/a” to film dokumentalny o Gruzji, ale także o odkrywaniu i docenianiu różnorodności. Główną rolę gra w nim nasz badacz - dr Tomasz Adamski z Wydziału Studiów Kulturowych, który przemierza kraj od wsi po miasta, od Kachetii po Tbilisi, spotykając niezwykłe postacie, od myśliwych po artystów. Do wspólnej, filmowej podróży zaprasza wszystkich zainteresowanych.

Dr Tomasz Adamski postanowił  odnaleźć „najgruzińszego” lub „najgruzińszą”. Z humorem pokazuje, jak łatwo można zakochać się w gruzińskiej kulturze, gościnności i niezwykłej historii.

- Byłem tam kilka miesięcy temu razem z Pawłem Nazarukiem (DogFilm). Przemierzaliśmy Gruzję w poszukiwaniu najbardziej stereotypowego mieszkańca tego kraju. To oczywiście był tylko punkt wyjścia i dzięki temu, udało nam się poznać całą masę fantastycznych ludzi, porozmawiać z nimi, pobyć, dowiedzieć się czegoś o sobie nawzajem. To moja druga już wizyta w tym kraju i mocno się do niej przygotowywałem, czytając co się da na ten temat. Z Gruzją jest tak, że czytasz te wszystkie fantastyczne opowieści o toastach, suprach, gruzińskiej gościnności i myślisz sobie, że ludzie je trochę podkolorowywali, jedziesz tam i… wciąga cię ten sam wir fantastycznych przygód. Nie wiesz kiedy, a znajdujesz się w piwnicy pełnej beczek gruzińskiego wina albo wśród gruzińskich wojowników kultywujących dawne sztuki walki – opowiada dr Tomasz Adamski.

Dodaje, że Gruzini bardzo lubią Polaków, są pomocni, pełni energii i nieprzewidywalni. Bardzo też kochają swój kraj i chcą by ci, którzy go odwiedzają przywieźli do domu same dobre wspomnienia.

- I tak właśnie jest w moi przypadku. Brałem udział w szalonej wyprawie w góry, która zakończyła się strzelaniem z karabinu. Poznałem trenera młodzieżowej reprezentacji tego kraju w rugby, zagrałem w szachy z tamtejszym mistrzem i zwiedzałem Tbilisi z utalentowaną artystką graffiti. Fotografowałem napotkanych po drodze ludzi, spędzając z nimi długie godziny na wspólnej rozmowie o naszych krajach, o gruzińskiej tożsamości, o Rosji. Wszystko to utrwalił w filmowych obrazach Paweł z charakterystyczną dla siebie wrażliwością. A sam film powstał na zamówienie Centrum Dialogu im. Juliusza Mieroszewskiego – dodaje badacz z WSK.

Premiera filmu odbyła się 12 czerwca w warszawskiej Kinotece w Pałacu Kultury i Nauki. Pokaz był połączony z dyskusją dotyczącą aktualnych fal protestów gruzińskiego społeczeństwa.

 

Film od 28 czerwca jest dostępny dla wszystkich zainteresowanych na kanale YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=j0DOSDYz4x4&t=5s

 

 

Dr Tomasz Adamski pracuje w Zakładzie Studiów nad Kulturą Współczesną i Filmem na Wydziale Studiów Kulturowych UwB. Jego zainteresowania badawcze związane są z kulturoznawstwem, nauką o sztuce, filmoznawstwem, a na poziomie bardziej szczegółowym z kinematografią skandynawską, a szczególnie kinem szwedzkim. Jest m.in. współtwórcą wystawy „Wyśniona historia podlaskiego kina”.

Teatr Sedno działający przy Wydziale Studiów Kulturowych UwB zaprasza na „Balladynę. Geneza zła”, na podst. J. Słowackiego w reżyserii Patryka Bołtryka. 

Kiedy: 17 maja (piątek) 2024, godz. 18:00

Gdzie: Wydział Studiów Kulturowych, Świerkowa 20, sala B4, Białystok, scena Ojakapiękna

WSTĘP BEZPŁATNY

Natura, los – bez żadnego wpływu? Miłość, błędy, krzywdy – rzecz ludzka?

Wina – tylko czyja? Wodnej boginki, matki, siostry czy córki?

Która z nich jest kobietą straconą? Która powinna zostać stracona?

Losy kilku kobiet splecione nie tylko więzami krwi ale i przeznaczeniem,

Demony przemawiają, zazdrość oraz lęk budzą się z mroku duszy,

Znany literacki konflikt, ale czy dziś nieaktualny?

Czy wszystko wydarzyło się za sprawą chciwości Goplany? Czy może decyzji Balladyny?

A może to kwestia Matki Wdowy?

To nie jest Literackość Słowackiego…nie dziś

Dziś to jest Sedno problemu jakim jest zepsucie Kobiety…

Przyjdź, sprawdź, poznaj, nie powielaj błędów,

One mogą kosztować czyjeś życie…

 

Występują (alfabetycznie):

Weronika Lenczewska

Maryla Malewicz

Igor Mogielnicki

Dominik Rakowski

Natalia Skudzińska

Nikki Somers

Daria „River” Stankiewicz

Filip Stepaniuk

Karolina Średzińska

Kacper Wasilewski

Julia Zaniewska

Wiktoria Zdunik

Anamene to debiutancki zbiór opowiadań Jakuba Lisickiego, studenta drugiego roku filologii polskiej. Świat przedstawiony w tym tomie jest intrygujący, gdyż sytuuje się na pograniczu tego co realne i wyobrażone, na co niewątpliwie wpływ ma poetyka impresjonistyczna. W tych onirycznych opowiadaniach uwagę przykuwa obraz natury, która w pewnym aspekcie jest uduchowiona. Autor odwołuje się do licznych mitów, podań, w zbiorze tym odnajdziemy inspirację literaturą romantyczną i modernistyczną. Bohaterowie poszukują w świecie głębi w wymiarze egzystencjalnym, ale również wierzą w nieustannie dokonującą się reinkarnację ludzkiego istnienia.

Galeria zdjęć

Ręce na sznurkach to debiutancka powieść Marcina Ogrodnika, studenta filologii angielskiej, nauczyciela, rapera i redaktora w młodzieżowym kolektywie rapowym Sajko. W utworze tym autor porusza m. in. kwestie dotyczące procesu tworzenia literatury, poszukiwania inspiracji.  Dominującą rolę pełni w nim narrator, który pomimo licznych traumatycznych doświadczeń jest niezwykle empatyczny wobec otaczającego go świata.  Rozważania te są ściśle osadzone topograficznie w Białymstoku, a dokładnie w środowisku studenckim Wydziału Filologicznego. 

Czy wszechwiedzący autor może być wszechmocny w swoim świecie? Kto kieruje naszymi poczynaniami? Może jesteśmy tylko lalkami w Wielkim Teatrze? Młody student poszukuje odpowiedzi na te pytania czując, że ktoś śledzi każdy jego ruch. W międzyczasie pisze książkę, którą właśnie Państwo trzymają. Uporządkowany świat zaczyna przyćmiewać groza i niepewność. Czy ta historia może skończyć się dobrze?

Żródło: lublimyczytac.pl

Galeria zdjęć

Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w wernisażu i spotkania z Artystą w najbliższy czwartek 25 kwietnia o godz. 18.30 w Galerii BWK | Wydział Studiów Kulturowych, ul. Świerkowa 20

 

"Za przymkniętymi drzwiami" | opis wystawy

Zanurz się w atmosferze tajemnicy i nostalgii, odkrywając piękno opuszczonych miejsc Podlasia. Fotografie te są owocem urbexowych wypraw po bezdrożach i wsiach regionu, uwieczniających zapomniane historie i ulotne piękno zaniedbanych przestrzeni zgodnie
z maksymą "Zabierz tylko zdjęcia, zostaw tylko ślady stóp". Każde zdjęcie to opowieść bez słów, zaproszenie do refleksji nad przemijaniem i kruchością ludzkich dokonań. Zobacz zrujnowane domy, ich wnętrza i inne miejsca, które niegdyś tętniły życiem, a teraz skrywają ślady przeszłości.

URBEX z angielskiego: urban exploration (eksploracja miejska) — zwiedzanie opuszczonych lub niedostępnych dla ogółu społeczeństwa miejsc. Mogą to być budynki, takie jak domy, fabryki czy szpitale, a także tunele, kanały czy podziemne systemy.

Sebastian Urbanowicz (ur. 1985) - z zamiłowania fotograf hobbysta. Jak sam pisze o sobie: Fotografia Urbexowa jest naturalnym efektem mojej ewolucji jako turysty. Zaczęło się od zaglądania tam gdzie nie zaprowadzą nas przewodniki i brak jest atrakcji turystycznych. Kolejnym etapem była chęć udokumentowanie swoich odkryć by podzielić się ze znajomymi. Aktualnie staram się przedstawić nie oczywiste piękno miejsc pozostawionych samymi sobie.

Galeria zdjęć

Duch puszczy, Kamienna głowa, Bucza, Strażnik puszczy, Gladiator, Dialog, Ona, Lipa albo Ślady – m.in. te drewniane dzieła sztuki zagościły w kampusie Uniwersytetu w Białymstoku, tworząc wystawę pt. „Synteza Nauki i Sztuki”. Ta, w piątkowe popołudnie (5 kwietnia), miała swój wernisaż. W wydarzeniu wzięli udział nie tylko przedstawiciele Uniwersytetu w Białymstoku, ale również zaproszeni goście, artyści i miłośnicy sztuki.

- Mam wielki przywilej przywitać Państwa na wernisażu wystawy "Synteza Nauki i Sztuki" - rzeźby inspirowane puszczą, czyli naturą.
To świetne miejsce, żeby o tej naturze mówić. Zapytany niedawno, dlaczego rzeźby i sztuka w tym miejscu, odpowiedziałem, że wcale nie jest to nic odległego. Przecież nie można badać minerałów, pierwiastków, roślin, nie można uprawiać dobrze fizyki i matematyki, nie wiedząc, dlaczego to się robi. Wspólnym mianownikiem zawsze jest człowiek, a sztuka jest zawsze i tylko dla człowieka
– mówił, oficjalnie otwierając wystawę, dr hab. Krzysztof Korotkich, prof. UwB prorektor uczelni ds. kształcenia.

Dalej rozwinął:

- Kolekcja 26 rzeźb umieszczona w kampusie UwB została zatytułowana przez koordynatora wystawy – Stanisława Ostaszewskiego – „Synteza Nauki i Sztuki”. Drewniane obiekty powstały w latach 2019-2023. Wszyscy rzeźbiarze, chociaż związani z Podlasiem (Białystok, Hajnówka, Białowieża), są doskonale znani i rozpoznawani w kraju i za granicą. Dębowe i lipowe dzieła sztuki ustawione zostały wokół symbolicznej szklanej kuli na Placu Syntezy Nauk, a kompozycja może kojarzyć się z orbitowaniem wokół gwiazdy, która będąc w centrum układu, ukazuje odwieczny związek nauki ze sztuką. To wzajemne oddziaływanie niewidzialnej siły, wiążące piękno z mądrością, z wiedzą, objawia zalążek pełni, do której wędrują tak uczeni, jak i artyści .

26 drewnianych rzeźb stanęło na Placu Syntezy Nauk, wokół szklanej kuli. Ich autorami są Stanisław Ostaszewski (Białystok), Jerzy Iwacik (Hajnówka), Wiktor Kabac (Hajnówka), Daniel Lipian-Kaniuk (Lublin), Wojciech Mendzelewski (Lublin), Wojciech Pawliczuk (Łódź), Anna Marta Świtalska-Świć (Hajnówka).  Trzy rzeźby stanęły również w Rektoracie UwB przy ul. Świerkowej.

- Jest nam bardzo miło gościć w tym miejscu i reprezentować prace sześciu artystów. Było to moje marzenie, aby pojawiły się tu rzeźby, bo to miejsce zawsze kojarzyło mi się ze sztuką. Pomysł zorganizowania wystawy rzeźby plenerowej na terenie kampusu uniwersyteckiego jest kontynuacją zamierzenia - prezentacji rzeźb w najciekawszych miejscach Białegostoku. Połączenie drewnianej rzeźby z awangardową architekturą jest interesującym wydarzeniem w relacji:  rzeźba - sztuka - architektura. Niewątpliwie największym atutem tej wystawy jest symbioza  nauki i sztuki – dodaje Stanisław Ostaszewski.

- Chcę Państwa serdecznie powitać w tym pierwszym etapie wprowadzania sztuki do kampusu, bo na razie mamy tu nauki ścisłe
i przyrodnicze, czyli wszystko co da się obliczyć i wymierzyć, ale już niedługo - bo budujemy duży wydział humanistyczny, a obok powstanie siedziba nauk społecznych - będzie tej sztuki coraz więcej. Ja akurat jestem ekonomistą, a ktoś kiedyś napisał, że ekonomia to najmłodsza
z nauk i najstarsza ze sztuk. I chyba tak jest. We wszystkich naukach jakiś element sztuki, artyzmu i poszukiwania
– przypominał podczas wernisażu rektor największej podlaskiej uczelni prof. dr hab. Robert Ciborowski.

Wernisaż wystawy odbył się w piątek, 5 kwietnia, o godz. 17, wstęp wolny. Wystawa potrwa do 30 czerwca.  Natomiast 10 maja, w ramach XX Podlaskiego Festiwalu Nauki i Sztuki, odbędzie się autorskie oprowadzanie po wystawie w towarzystwie Stanisława Ostaszewskiego. Początek godz. 17.

 

Galeria zdjęć

Dwa spotkania z gościem specjalnym wybitnym reżyserem Krzysztofem Zanussim podczas Międzynarodowego Dnia Frankofonii, którego organizatorem jest Pracownia Literatury Francuskiej i Frankofońskiej na Wydziale Filologicznym UwB. Wydarzenie miało miejsce w środę 20 marca.

Pierwsze z nich to Prelekcja Mistrzowska, podczas której Krzysztof Zanussi w auli Wydziału Filologicznego, przy Placu NZS 1 wygłosił wykład pt. „Idea kina autorskiego i doświadczenia Nowej Fali”. W mistrzowskiej prelekcji prof. Zanussiego ważnych odniesień do literatury i kultury francuskiej nie brakowało. Honorowy gość mówił m.in. o znaczeniu języka francuskiego w XIX wieku, wielkich twórcach
i artystach, o fascynacji filmem francuskim w latach 40., 50. i 60., o kulturze wysokiej i kulturze masowej, za którą stoją pieniądze,
o bestsellerach, w których zazwyczaj trudno szukać głębszych wartości, a także o literaturze i filmie autorskim.

- Niezwykle interesujące były opowieści mistrza o jego współpracy m.in. z Wojciechem Kilarem, twórcą muzyki do filmów Zanussiego. Spotkanie było znacznie dłuższe, niż przewidzieli organizatorzy - dr hab. Agnieszka Włoczewska i dr Jan Kaznowski z Pracowni Literatury Francuskiej i Frankofońskiej - ponieważ publiczność miała wiele interesujących pytań. Profesor obiecał, że na wszystkie niezadane pytania odpowie podczas kolejnej wizyty na UwB - relacjonuje prof. UwB Krzysztof Korotkich, prorektor ds. kształcenia, który w imieniu władz uczelni, podziękował reżyserowi za wizytę.

Z kolei w Małej Auli Wydziału Nauk o Edukacji UwB, odbyło się Spotkanie Masterclass: Wokół twórczości Krzysztofa Zanussiego. Reżyser omówił wybrane aspekty estetyczno-filozoficzne kilku swoich filmów i poprowadził dyskusję. Reżyser zaprezentował fragmenty swoich filmów, komentował ważne dla niego sceny, zdradzał ciekawe kulisy pracy nad filmem. Słuchacze mogli bliżej zapoznać się przede wszystkim z dwoma dziełami. Profesor wybrał film Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową oraz jeden z odcinków Napoleona: Maria Walewska.

- Z filmem autorskim macie Państwo to samo, co w literaturze: za utworem stoi osoba, a nie jakaś zbiorowość, nie rzesza różnych redaktorów, którzy radzą, jak to najlepiej sprzedać. Stoi ktoś, kto ma swoje zapatrywania na życie i dzieli się nimi, podpisując to własnym nazwiskiem. To jest zupełnie inne spojrzenie. To w kinie też pojawiło się dosyć późno, bo kino wyrosło z jarmarku, ale we Francji pojawiło się hasło: kamera-pióro, czyli żeby używać kamery tak, jak pióra, bo wiadomo, że literatura ma dużo starszą i bogatszą historię niż kino. I w literaturze zawsze dominowało to, co jest komunikacją między określonym autorem – z jego zapatrywaniem i poglądem na życie – a odbiorcą – mówił prof. Krzysztof Zanussi.

Galeria zdjęć

W dniu 17.03.2024 Chór Akademicki Uniwersytetu w Białymstoku, pod batutą mgr Agnieszki Panas, brał udział w Jubileuszowym X Konkursie Pieśni Chóralnej im. Czesława Prudla w Lyskach. Na przesłuchania konkursowe zakwalifikowało się ponad 20 zespołów, wśród których znalazły się również chóry akademickie oraz profesjonalne zespoły wokalne złożone z zawodowych śpiewaków. W trakcie występu, ocenianego przez jury złożone z wybitnych chórmistrzów, kompozytorów i muzyków, Chór Akademicki Uniwersytetu w Białymstoku wykonał cztery utwory - jeden napisany przez patrona Konkursu, Czesława Prudla, drugi o tematyce sakralnej, trzeci ludowy, a czwarty rozrywkowy. Jest nam niezmiernie miło poinformować, że jury konkursowe przyznało Chórowi Akademickiemu Uniwersytetu w Białymstoku I Nagrodę
w kategorii Chórów Mieszanych.

Warto nadmienić, że naukę repertuaru konkursowego Chór rozpoczął już w styczniu, od razu po koncertach kolędowych. W trakcie ferii odbyły się warsztaty chóru, podczas których korepetytorzy pracowali osobno z każdym głosem. Dwa tygodnie przed konkursem chórzyści przystąpili do przesłuchań i tak z ponad 70 osób wybrano grupę reprezentacyjną 55 chórzystów.

Chór stale zaprasza chętnych w swoje szeregi.  Wyjazdy na festiwale, konkurowanie z innymi chórami w czasie konkursów i wszelkie koncerty to niezapomniana przygoda i gwarancja wspaniałych wspomnień na całe życie oraz dumna forma reprezentacji UwB.

Galeria zdjęć

Idealny Dziadek jest osobistym projektem dokumentalnym, który prowadzę od 2011 roku, kontynuuje swój bieg od chwili narodzin mojego pierwszego dziecka. Poznajcie mojego tatę, który może nie był idealnym ojcem, ale stał się doskonałym dziadkiem – tak o swojej wystawie mówi Alina Gabrel.

Alina Gabrel-Kamińska to fotografka specjalizująca się w dokumencie, reportażu, głównie czarno-białym. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w fotografii. Jej pasją jest fotografowanie narodzin, projekty związane z rodziną, nie tylko jej własną. Dodatkowo, fotografuje teatr i koncerty. Jest twórcą strony internetowej "Bez Słów", co doskonale odzwierciedla jej miłość do obrazu. W czasie wolnym Alina zajmuje się fotografią, majsterkowaniem oraz szyciem.

Na wystawie tylko niewielki wycinek tej opowieści.

Wernisaż: 8 marca, godz. 17:00 | Galeria Biuro Wystaw Kulturoznawczych | ul. Świerkowa 20 | Białystok

Zapraszają: Galeria Biuro Wystaw Kulturoznawczych oraz Wydział Studiów Kulturowych

Redakcja: Kacper Wasilewski i Amelia Jaworowska - pod opieką mgr Katarzyny Łukasiak

📸 Foto: Kacper Gutowski, Marta Pogorzały, Radek Kamiński

Galeria zdjęć
Galeria Biuro Wystaw Kulturoznawczych oraz Wydział Studiów Kulturowych zapraszają na otwarcie wystawy Jagienki Julii Zapadki pt. „A czego szukasz?"
Opis wystawy
"- A czego szukasz? - Jeszcze tego nie wiem." Poprzez fotografię próbuję przekazać swoje zagubienie w tym całym małym chaosie mojego świata. Prace bardzo się od siebie różnią, a jednocześnie mają jeden bardzo ważny punkt wspólny - moich bliskich. W pewien sposób ukazują w tak dobrze znany świat i ludzi w najróżniejszych wersjach siebie. Wystawa odzwierciedla poszukiwanie chęci pozostawienia tej cząstki w przemijającym świecie" - mówi młoda twórczyni.
Jagienka Julia Zapadka (ur. 2002) - studentka trzeciego roku pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ukończyła technikum fotograficzne. Jej przygoda z fotografią zaczęła się przypadkiem. Początkowo próbowała swoich sił w różnych teatrach. Z czasem okazało się, że wystąpienia publiczne nie są dla niej. Odkryła, że może być w tym świecie artystycznym jednocześnie nie będąc w nim - stając za obiektywem. Uwaga młodej artystki kieruje się w stronę fotografowania bliskich jej osób. Przez sentymentalność w pracach wybrzmiewa chęć utrwalenia chwil oraz poszukiwanie przeszłości - wykorzystuje folklor i efekty marzeń sennych, aż po zagłębianie się w tradycyjne techniki wykonywania filmu i fotografii.
11 grudnia, godz. 18:00 | BWK
ul. Świerkowa 20 | Białystok
Galeria zdjęć

Studentka II roku studiów I stopnia Wioletta Moczydłowska, zajęła I miejsce w V edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki i Pieśni Patriotycznej „Ta, co nie zginęła". Festiwal odbył się 6 listopada w Centrum Kultury w Zambrowie. Pani Wioletta wykonała utwór ,,O mój rozmarynie", który zapewnił jej zwycięstwo w kategorii „osoby dorosłe - soliści”. Zwieńczeniem Festiwalu był koncert laureatów, który odbył się 11 listopada w Miejskim Ośrodku Kultury w Zambrowie. Koncert towarzyszył obchodom 106. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. 

Galeria zdjęć
©2024 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.